Skip to main content

ADHD este una dintre cele mai comune tulburări ce afectează procesul de dezvoltare neuronală care scade performanțele neuro-cognitive ale  copiilor. Se manifestă printr-o combinație de simptome, care influențează semnificativ viața de zi cu zi, performanțele școlare și relațiile sociale ale copiilor.

Diagnosticul și tratamentul precoce sunt esențiale pentru a ajuta copiii să gestioneze mai bine simptomele și să își dezvolte abilitățile necesare pentru o viață echilibrată.

ADHD: ce este?

ADHD (Tulburarea de Hiperactivitate cu Deficit de Atenție) este o tulburare neurodezvoltamentală caracterizată prin dificultăți în menținerea atenției, controlul comportamentului impulsiv și niveluri ridicate de hiperactivitate.

Simptomele pot apărea încă din copilărie și adesea persistă până la maturitate. ADHD este împărțită în trei subtipuri principale: predominant neatent, predominant hiperactiv-impulsiv și tip combinat. Fiecare subtip are caracteristici unice, iar identificarea corectă a acestora este esențială pentru a stabili un plan de tratament eficient.

Simptome ADHD copii

Simptomele ADHD la copii variază în funcție de subtipul tulburării și pot include manifestări diferite în contexte diverse, cum ar fi acasă sau la școală. În general, simptomele pot fi clasificate în trei mari categorii: lipsa de atenție, hiperactivitate și impulsivitate.

Lipsa de atenție

Copiii cu ADHD predominant neatent întâmpină mari dificultăți în menținerea concentrării pe sarcini sau activități. Ei pot părea că nu ascultă atunci când li se vorbește și pot pierde rapid interesul pentru activitățile care nu sunt suficient de stimulative pentru ei.

Acest lucru poate fi observat în special la școală, unde copiii pot părea distrași, pot omite detalii importante sau pot face frecvent greșeli din neatenție. De asemenea, aceștia pot avea probleme în a-și organiza temele și materialele necesare pentru școală, pierzând frecvent obiecte precum cărțile sau caietele.

Uitarea frecventă a lucrurilor esențiale pentru activitățile zilnice și evitarea acțiunilor care necesită un efort mental susținut sunt alte manifestări comune. Acești copii pot întâmpina dificultăți în a-și planifica și organiza sarcinile, ceea ce poate duce la întârzieri în predarea temelor și la frustrarea lor și a celor din jur.

Hiperactivitate

Hiperactivitatea se manifestă printr-o nevoie constantă de mișcare și neliniște. Copiii cu ADHD predominant hiperactiv-impulsiv sunt adesea descriși ca fiind „mereu în mișcare”, având dificultăți în a sta liniștiți chiar și pentru perioade scurte de timp.

Aceștia se pot mișca frecvent pe scaun, se ridică deseori fără motiv și pot vorbi excesiv. De asemenea, se pot implica în activități zgomotoase, chiar și în momentele care necesită liniște și calm, cum ar fi în timpul orelor de curs.

Comportamentele lor sunt adesea nepotrivite contextului, cum ar fi alergatul prin clasă sau vorbitul neîntrerupt, fără a-și aștepta rândul. Acest nivel ridicat de activitate poate interfera cu capacitatea lor de a participa la activități școlare sau de grup, afectând relațiile cu colegii și cu profesorii.

Impulsivitate

Impulsivitatea se manifestă prin reacții rapide și necontrolate, adesea fără a lua în considerare consecințele. Copiii impulsivi pot răspunde înainte ca întrebarea să fie complet formulată, pot întrerupe frecvent discuțiile altor persoane și au dificultăți în a-și aștepta rândul, fie că este vorba de o activitate școlară sau de un joc cu alți copii.

Aceste comportamente impulsive pot duce la conflicte cu colegii și la probleme de comportament la școală, afectându-le relațiile sociale și stima de sine. Copiii impulsivi tind să reacționeze exagerat la frustrare, pot deveni furioși sau neliniștiți ușor și pot avea dificultăți în a-și controla emoțiile. Aceasta poate duce la un comportament disruptiv și la provocări în gestionarea relațiilor cu ceilalți.

Probleme de comportament și relaționare

Copiii cu ADHD pot întâmpina dificultăți semnificative în relaționarea cu ceilalți. Ei pot avea probleme în a respecta normele sociale și în a înțelege comportamentele adecvate în diverse situații.

De exemplu, pot întrerupe frecvent pe ceilalți în timpul discuțiilor sau pot deveni zgomotoși și agitați în contexte care necesită calm. De asemenea, aceștia pot întâmpina dificultăți în a menține relațiile de prietenie din cauza impulsivității și a lipsei de atenție față de nevoile și dorințele celorlalți.

Aceste provocări pot duce la respingerea socială și la izolare, ceea ce afectează stima de sine și dezvoltarea emoțională a copilului.

Probleme școlare și de învățare

Copiii cu ADHD întâmpină adesea dificultăți semnificative la școală, atât din cauza problemelor de atenție, cât și din cauza comportamentului impulsiv. Aceștia pot avea rezultate academice sub așteptări, chiar și atunci când sunt inteligenți și capabili.

Dificultățile în organizare și în gestionarea timpului pot duce la predarea întârziată a temelor și la evitarea sarcinilor mai dificile. Copiii pot dezvolta un sentiment de frustrare față de școală și de învățare, ceea ce le afectează motivația și implicarea în activitățile școlare.

Tipuri de ADHD la copii

ADHD este împărțită în trei subtipuri principale, fiecare având caracteristici distincte. Aceste trei subtipuri de ADHD nu sunt statice și se pot modifica pe parcursul vieții copilului, în funcție de dezvoltarea acestuia și de contextul în care se află.

De aceea, este important ca diagnosticul și intervențiile să fie reevaluate periodic pentru a se asigura că planul de tratament este adecvat și eficient. Identificarea corectă a subtipului de ADHD este crucială pentru a oferi sprijinul necesar copiilor și pentru a le îmbunătăți calitatea vieții atât la școală, cât și în mediul familial și social.

Predominant neatent

Acest subtip se caracterizează prin dificultăți majore în menținerea atenției și organizării. Copiii cu ADHD predominant neatent pot părea adesea dezinteresați de activitățile din jur, pierzându-și cu ușurință concentrarea și fiind incapabili să urmeze instrucțiuni complexe sau să își finalizeze sarcinile.

Aceștia pot avea probleme în a-și organiza materialele pentru școală, în a-și gestiona timpul și în a-și aminti detalii importante. De asemenea, sunt predispuși la uitare frecventă și pot întâmpina dificultăți în planificarea activităților zilnice.

De exemplu, pot să nu-și amintească să aducă temele la școală sau să se pregătească corespunzător pentru o activitate programată. Acest tip de ADHD poate fi adesea trecut cu vederea, deoarece lipsa de atenție poate fi confundată cu o atitudine neglijentă sau dezinteresată.

Predominant hiperactiv-impulsiv

Acest subtip se caracterizează printr-o neliniște continuă și un comportament impulsiv, copiii părând adesea incapabili să stea liniștiți. Aceștia sunt descriși ca fiind mereu în mișcare, având dificultăți în a-și controla comportamentele și reacțiile.

Acești copii se pot ridica frecvent din bancă în clasă, vorbesc neîncetat și întrerup discuțiile celorlalți. Comportamentul lor poate părea adesea nepotrivit contextului și poate interfera cu capacitatea lor de a participa la activitățile de grup sau de a respecta regulile.

De exemplu, pot alerga prin clasă în timp ce ceilalți copii sunt liniștiți sau pot răspunde rapid la întrebări fără a aștepta să fie întrebați. Copiii cu acest subtip de ADHD tind să acționeze impulsiv, fără a lua în considerare consecințele, ceea ce poate duce la situații riscante și la dificultăți în relaționarea cu colegii și profesorii.

Combinat

Acesta este cel mai frecvent tip de ADHD și combină simptomele de predominant neatent cu cele de hiperactivitate și impulsivitate. Copiii cu ADHD combinat prezintă atât dificultăți în menținerea atenției și organizare, cât și o hiperactivitate crescută și un comportament impulsiv.

Aceștia pot avea probleme în a se concentra pe sarcini, dar, în același timp, sunt foarte neliniștiți și acționează impulsiv. De exemplu, pot părea dezinteresați și distrași în timpul lecțiilor, dar pot întrerupe frecvent colegii sau profesorii, vorbind neîncetat sau mișcându-se excesiv.

Copiii cu ADHD combinat necesită o abordare complexă și adaptată nevoilor lor unice, care să includă atât strategii pentru îmbunătățirea atenției, cât și metode pentru gestionarea hiperactivității și impulsivității.

Cauze ADHD la copii

Deși cauzele exacte ale ADHD-ului nu sunt pe deplin înțelese, se consideră că aceasta este rezultatul unei combinații complexe de factori genetici, de mediu și biologici. Viziunea Veruvis este că ADHD este de fapt o încercare a creierului de a se adapta la un context traumatic. Această strategie neuronală se bazează pe doi piloni principali:

  • Prin reducerea volumului de informații colectate din context, văzut din exterior ca o stare de absență
  • Hiperactivare kinetică ca un răspuns eronat la o nevoie de acționa pentru a interveni în gestiunea unui context traumatic.

Factori de mediu

Expunerea la toxine în timpul sarcinii, consumul de alcool, fumatul sau expunerea la plumb sunt factori care pot crește riscul de a dezvolta ADHD. De asemenea, nașterea prematură, greutatea mică la naștere și infecțiile în perioada prenatală sunt factori de risc semnificativi.

Mediul familial poate influența, de asemenea, manifestarea și severitatea simptomelor, stresul familial și lipsa de structură contribuind la exacerbarea manifestărilor ADHD.

Factori genetici

Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție are o componentă genetică puternică, fiind adesea prezentă în familii. Studiile indică faptul că aproximativ 75% din cazurile de ADHD au o bază genetică, ceea ce înseamnă că rudele de gradul I ale persoanelor cu ADHD au un risc crescut de a dezvolta această tulburare.

Dacă un părinte sau un frate suferă de ADHD, este mai probabil ca și copilul să manifeste simptomele acestei tulburări.

Factori biologici

Dezechilibrele în neurotransmițători, precum dopamina și norepinefrina, care joacă un rol esențial în reglarea comportamentului și a atenției, sunt asociate cu această tulburare.

Anumite regiuni ale creierului, cum ar fi cortexul prefrontal, care este responsabil pentru funcții executive precum planificarea și organizarea, pot funcționa diferit la copiii cu ADHD, contribuind la manifestarea simptomelor.

Activități pentru copii cu deficit de atenție

Activitățile structurate și bine alese joacă un rol esențial în gestionarea simptomelor ADHD la copii. Acestea nu numai că îi ajută pe copii să își consume energia în exces, dar contribuie și la dezvoltarea abilităților de concentrare, de auto-control și la îmbunătățirea stimei de sine.

Selectarea activităților potrivite, care să fie atractive și care să răspundă nevoilor copilului, poate face o diferență semnificativă în viața lor de zi cu zi.

Sporturi pentru copii cu ADHD

Sporturile care implică mișcare fizică intensă, cum ar fi înotul, fotbalul, artele marțiale sau gimnastica, sunt extrem de benefice pentru copiii cu ADHD. Aceste activități nu numai că le oferă o modalitate constructivă de a-și consuma energia, dar îi ajută și să își dezvolte disciplina, coordonarea și capacitatea de a respecta reguli.

De exemplu, înotul îi ajută pe copii să se concentreze asupra mișcărilor ritmice și să-și regleze respirația, ceea ce poate avea un efect calmant și poate reduce hiperactivitatea. Artele marțiale, pe de altă parte, pun accent pe autocontrol și respectarea unor reguli stricte, oferindu-le copiilor ocazia să își dezvolte abilități de auto-reglare și de auto-disciplină.

Sporturile de echipă, precum fotbalul sau baschetul, pot îmbunătăți abilitățile sociale și capacitatea de a lucra în echipă, ceea ce este adesea o provocare pentru copiii cu această tulburare.

Jocuri pentru copii cu ADHD

Jocurile educative și cele care implică gândirea strategică sunt de mare ajutor pentru copiii cu ADHD. Jocurile de construcție, cum ar fi LEGO, și puzzle-urile sunt ideale pentru a-i ajuta pe copii să își dezvolte abilități de planificare și de organizare.

Aceste jocuri necesită concentrare și perseverență, oferindu-le copiilor posibilitatea de a se concentra pe o sarcină pentru o perioadă mai lungă de timp. De asemenea, jocurile de rol sau cele creative, cum ar fi desenul sau modelajul, le permit copiilor să-și exprime emoțiile într-un mod pozitiv și constructiv.

Acest tip de activități îi pot ajuta să își gestioneze mai bine impulsurile și să își dezvolte abilitățile de auto-exprimare. Jocurile video, dacă sunt utilizate cu moderație și sub supravegherea unui adult, pot fi, de asemenea, utile. Anumite jocuri video, care implică strategii complexe și luarea deciziilor, pot contribui la îmbunătățirea atenției și a coordonării mâini-ochi.

Metode de lucru cu copii cu ADHD

Metodele de lucru cu copiii cu ADHD trebuie să fie adaptate nevoilor lor unice, concentrându-se pe crearea unui mediu structurat și predictibil. Unul dintre cele mai eficiente moduri de a lucra cu copiii cu ADHD este stabilirea unor rutine clare și coerente, care să le ofere stabilitate și să reducă incertitudinea.

Folosirea de semne vizuale, cum ar fi listele de sarcini sau calendarele vizuale, îi poate ajuta pe copii să își organizeze ziua și să înțeleagă ce urmează să facă. Oferirea de feedback pozitiv pentru comportamentele dorite și utilizarea unor sisteme de recompense pentru atingerea unor obiective mici sunt, de asemenea, tehnici eficiente.

De exemplu, părinții și profesorii pot utiliza tabele de recompense pentru a încuraja comportamentele pozitive, cum ar fi finalizarea temelor sau respectarea regulilor. Este important să se ofere instrucțiuni clare și concise și să se folosească întrebări pentru a verifica înțelegerea copilului. Pauzele regulate în timpul activităților care necesită concentrare pot ajuta la prevenirea frustrării și a pierderii atenției.

Tratament ADHD copii

Tratamentul ADHD la copii este adesea o combinație între terapie comportamentală, medicație și intervenții educaționale. Scopul tratamentului este de a ajuta copiii să își dezvolte abilități de auto-control, să își îmbunătățească funcționarea zilnică și să își gestioneze mai bine comportamentul.

Terapie ADHD copii

Antrenamentul neuronal inovativ BM-BCI Veruvis, bazat pe neurofeedback, dezvoltat de către Dr.Psih. Costin Dămășaru în paralel cu terapia cognitiv-comportamentală (CBT) reprezintă una dintre cele mai eficiente metode de tratament pentru copiii cu ADHD. Aceasta îi ajută pe copii să identifice și să își modifice gândurile și comportamentele negative, dezvoltând abilități de adaptare și de auto-reglare.

Prin antrenamentul neuronal BM-BCI Veruvis copilul învață să își controleze eficient rețelele neuronale iar terapeutul CBT lucrează împreună cu copilul pentru a identifica problemele specifice și pentru a dezvolta strategii personalizate pentru a le depăși. Această combinație s-a dovedit a fi extrem de eficientă și i-a ajutat pe copii să își îmbunătățească relațiile cu colegii și membrii familiei, învățând abilități de comunicare și de rezolvare a conflictelor.

Intervenția părinților este, de asemenea, esențială. Părinții pot fi instruiți în tehnici de management al comportamentului pentru a sprijini progresul copilului acasă și pentru a crea un mediu favorabil dezvoltării acestuia.

Reguli pentru copii cu ADHD

Stabilirea unor reguli clare și consecvente este esențială pentru copiii cu ADHD. Aceștia au nevoie de limite bine definite și de o structură clară pentru a se simți în siguranță și pentru a ști ce se așteaptă de la ei.

Este important ca regulile să fie explicate într-un mod simplu și concis, iar copiii să înțeleagă care sunt consecințele nerespectării acestora. Recompensele și sancțiunile trebuie să fie aplicate imediat după comportamentul respectiv pentru a fi eficiente.

De exemplu, dacă un copil își termină temele la timp, poate primi o recompensă, cum ar fi timp suplimentar pentru o activitate preferată. Pe de altă parte, dacă încalcă regulile, consecințele ar trebui să fie directe și consistente, cum ar fi pierderea unui privilegiu.

Este important ca părinții și educatorii să fie răbdători și consecvenți în aplicarea acestor reguli și să ofere feedback pozitiv pentru a încuraja comportamentele dorite.

Tratament inovator ADHD copii

În ultimii ani, cercetările în domeniul ADHD au adus în prim-plan noi metode inovatoare de tratament, care completează terapiile tradiționale. Aceste metode vizează nu doar gestionarea simptomelor, ci și îmbunătățirea funcțiilor cognitive și a capacității de auto-control.

Brain map sau Harta creierului

Harta creierului (cartografierea creierului) este o tehnologie avansată care permite vizualizarea activității cerebrale, identificând astfel zonele implicate în manifestările ADHD.

Prin utilizarea electroencefalografiei (EEG), activitatea electrică a creierului este înregistrată și analizată pentru a detecta eventualele anomalii în funcționarea cerebrală. Această metodă ajută la personalizarea tratamentului, permițând terapeuților să dezvolte intervenții care vizează direct regiunile afectate ale creierului.

Brain Mapping poate fi utilizat pentru a monitoriza progresul în timpul terapiei și pentru a ajusta planul de tratament în funcție de nevoile specifice ale fiecărui copil. De exemplu, dacă se observă o activitate anormală într-o anumită regiune a creierului, se pot introduce tehnici specifice de antrenament neuronal care să corecteze aceste disfuncționalități.

Antrenament neuronal BM-BCI Veruvis

Antrenamentul neuronal BM-BCI (Brain-Computer-Interface) este o metodă inovatoare care permite copiilor cu ADHD să își îmbunătățească controlul asupra funcțiilor cognitive și să își regleze răspunsurile la stimulii externi.

Acest tip de antrenament folosește tehnologii avansate care monitorizează activitatea cerebrală și oferă feedback în timp real, permițând copilului să înțeleagă cum funcționează creierul său și cum poate influența acest proces. De exemplu, prin intermediul unui joc video controlat prin activitatea cerebrală, copiii pot învăța să își mențină concentrarea și să își îmbunătățească performanțele cognitive.

Pe parcursul antrenamentului, copilul este conectat la un dispozitiv care măsoară activitatea creierului și care, în funcție de răspunsurile obținute, ajustează sarcinile jocului pentru a stimula anumite regiuni ale creierului. Astfel, copiii pot învăța să își controleze mai bine impulsurile și să își gestioneze reacțiile în situații stresante.

Această metodă are un impact semnificativ asupra dezvoltării abilităților de auto-reglare și asupra îmbunătățirii capacității de concentrare. Copiii care participă la antrenamente BM-BCI își dezvoltă încrederea în propriile capacități și învață cum să utilizeze tehnici de auto-control în viața de zi cu zi. Progresul obținut în timpul acestor sesiuni de antrenament poate avea efecte pe termen lung asupra capacității de învățare și asupra relațiilor interpersonale, contribuind astfel la o îmbunătățire generală a calității vieții.

Noi îți putem ajuta copilul

La VeruvisKids, ne dedicăm să oferim copiilor cu ADHD cele mai bune soluții pentru o dezvoltare armonioasă și echilibrată. Echipa noastră de specialiști, formată din experți în neurologie, psihologie și educație, este aici pentru a oferi un suport complet copiilor și familiilor care se confruntă cu provocările acestei tulburări.

Folosind cele mai avansate tehnologii de neuroștiință, cum ar fi Brain Mapping și antrenamentul neuronal BM-BCI, personalizăm fiecare intervenție pentru a răspunde nevoilor unice ale fiecărui copil.

Noi credem că fiecare copil merită șansa de a-și atinge potențialul maxim, iar pentru aceasta utilizăm o abordare multidisciplinară, care integrează cele mai recente cercetări și metode de tratament. Fie că este vorba de evaluări neuropsihologice detaliate, sesiuni de terapie comportamentală sau programe de antrenament neuronal, echipa noastră lucrează îndeaproape cu familiile pentru a crea un mediu de sprijin și dezvoltare.

 

Pentru mai multe informații consultați următoarele surse:

CHADD (Children and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder)

ADDitude

American Academy of Child & Adolescent Psychiatry – ADHD Resource Center

National Institute of Mental Health – Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder

Understood – ADHD

Solicită acum o convorbire GRATUITĂ de 15 minute!

  • Întreabă despre exemple de evoluții de succes în cazuri ca al copilului tău.
  • Descoperă soluții absolut inovatoare și obține răspunsuri personalizate la întrebările tale.
  • Află cum antrenamentul neuronal VERUVIS KIDS îi optimizează creierul copilului tău și îmbunătățește semnificativ calitatea vieții.
  • Completează formularul și rezervă-ți acum o discuție telefonică de 15 minute cu un specialist de top VERUVIS KIDS!

Suntem aici pentru tine!

Abonați-vă la newsletter

×

Bună ziua!

Programul Veruvis este de marți până sâmbătă între orele 9:00 și 18:00.

Dacă doriți mai multe informații despre Antrenamentul Neuronal BM-BCI, vă invităm la o convorbire gratuită prin WhatsApp mai jos, prin telefon la 0725 221 222 sau ne puteți comunica intervalul de timp dorit când vă putem contacta noi, completând formularul veruvis.ro/consultanta-gratuita.

Suntem aici pentru dumneavoastră și avem încredere că împreună cu Veruvis, calitatea vieții dumneavoastră se va îmbunătăți!

× Suntem aici să vă ajutăm